ارکان تعاونی مسکن مهر
مسکن مهر 35 منطقه 4
اخبار مسکن مهر


ارکان تعاونی مسکن مهر

در فصول گذشته در مورد تعاونهای مسکن مهر و عناصر تشکیل دهنده آنها یعنی عضو و سرمایه بطور مبسوط اشاره گردید وآوردیم که تعاونیها موسسات اقتصادی ـ اجتماعی هستند که قادرند از طریق جلب مشارکت اعضاء و بسیج امکانات مالی آنها بسیاری از اهداف و نیازهای مشترک راتامین نماید.

در این فصل نحوه اداره،ارکان مدیریت تعاونیها و حدود وظایف و اختیارات هریک از آنها مورد بحث قرار میگیرد.سپس راههای اتخاذ تصمیمات اساسی تعاونی از طریق رکن مجمع عمومی،شیوه اداره تعاونی از طریق رکن هیأت مدیره و نحوه نظارت بر عملکرد مدیران توسط رکن بازرسی بطورمبسوط مورد بررسی قرار میگیرد.

 

مدیریت و رهبری و ارکان تعاونیها (تعاونی مسکن مهر(

مدیریت فرآیندی است که منابع مادی وانسانی سازمان به گونهای موثر وکارآمد برای دستیابی به اهداف پیشبینی شده به کار گرفته میشود این فرایند شامل برنامهریزی،سازماندهی،بسیج منابع وامکانات و هدایت و کنترل میگردد.دستیابی به اهداف سازمانی در گرو تلاش مدیرانی است که موفق باشند از طریق برقرای ارتباط صمیمانه و انعطاف پذیر مشارکت اعضاء سازمان را درفرآیند تصمیمگیری جلب نموده واز طریق توانمند سازی اعضاء قدرت سازمان را برای پیشبرد اهداف مشترک افزایش دهند.در شرکتها واتحادیههای تعاونی که به منظور دستیابی به خواستهها و اهداف مشترک اعضاء تاسیس یافتهاند،استفاده از نظریات و ایدههای اعضاء و درگیری آنان در تصمیمات اساسی و اتخاذ شیوههای مشارکتی کاراترین نظام مدیریت قلمداد میشود. بنابراین مدیران تعاونیها بایستی نقش رهبری را ایفاء و همواره سعی کنند ضمن برخورداری از هنر،علم وفن مدیریت از ویژگیها و صفات رهبری بهرهمند شوند.تا قادر باشند ضمن برقراری ارتباط عاطفی وصمیمانه با اعضاء در جهت دستیابی به اهداف تعاونی فعالیت نمایند. قانون تعاون متناسب با اصول و ارزشهای تعاون به گونهای تدوین شدهاست که نقش اعضاء در تصمیمگیریهای تعاونی بسیار برجسته و تعیین کنندهاست که این امر از طریق رکن مجمع عمومی که عمدهترین رکن تعاونی است محقق میشود.دومین رکن تعاونی هیات مدیره است که توسط مجمع عمومی انتخاب میشود و نقش اجرایی را عهدهدار میباشد و سومین رکن تعاونی بازرسان هستند که نقش نظارتی تعاونی را عهدهدار هستند.

 

مجمع عمومی(رکن تصمیم گیری) (تعاونی مسکن مهر(

مجمع عمومی اجتماع اعضاء تعاونی یا نمایندگان تام الاختیار آنان است و مطابق تشریفات ویژهای برگزار میشود و در آن هر فرد بدون درنظرگرفتن میزان سهام دارای یک رای میباشد.به موجب ماده 30 قانون تعاون مجمع عمومی بالاترین مرجع اتخاذ تصمیم ونظارت درامور شرکت تعاونی میباشد که به دو صورت عادی و فوقالعاده تشکیل میشود.

 

جایگاه مجمع عمومی (تعاونی مسکن مهر(

مجمع عمومی عالیترین رکن تعاونی است وبخش اعظم موفقیت هر تعاونی به ایفای نقش مطلوب این رکن تعاونی مربوط میشود .حیاتیترین تصمیمات تعاونی از جمله تشکیل تعاونی،تصویب اساسنامه،انتخاب مدیران وبازرسان،رسیدگی به صورتهای مالی،نحوه سرمایهگذاری،اخذ وام،کاهش وافزایش سرمایه و بسیاری از تصمیمات سرنوشت ساز دیگر مانند ادغام و حتی انحلال تعاونی در مجامع عمومی اتخاذ میگردد.در واقع مجامع عمومی کانونهای نمایش اقتدار و مشارکت موثر اعضاء در امور تعاونی قلمداد میگردد.

نحوه اتخاذ تصمیم ونظارت مجامع عمومی به گونهای است که انسانیترین اصل از اصول جهانی تعاون یعنی اصل کنترل دموکراتیک اعضاء متجلی میگردد.زیرا طبق این اصل تعاونیها سازمانهای دموکراتیک هستند وتوسط اعضا خود که فعالانه در سیاستگذاری و اتخاذ مشارکت مینمایند کنترل میشوند.در این کانونهای اتحاد و همدلی و ارزشهای تعاونی به کارگرفته میشود و با بهرهمندی اعضاء از حق رأی مساوی،حاکمیت سرمایه به کنار میرود ونقش اعضاء از طریق برخورداری از حق رأی برابر ایفا میگردد.مجامع عمومی سالانه فرصتی فراروی مدیران وبازرسان قرار میدهد تا حاصل تلاش وفعالیتهای یکساله خود را به اعضاء ارائه نمایند و در محیطی دوستانه و دموکراتیک از طریق تبادل اطلاعات و اندیشههای موجود در مسیر موفقیتهای تعاونی مطرح و درباره آنها چارهاندیشی وتصمیمگیری شود.مدیران تعاونی میتوانند با تدبیر و دوراندیشی خود را از این پشتوانه عظیم انسانی محروم نسازند و از طریق برگزاری منظم و مستمر مجامع عمومی زمینه مشارکت فعال اعضاء را در امور تعاونی فراهم نمایند. کنار گذاشتن  اعضاء از جریان تصمیمگیری و نظارت تعاونی موجب میگردد مدیران تعاونی در مواقع گرفتاریها و مشکلات قادر نباشند از اعضاء انتظار حمایتهای مالی وانسانی داشته باشند و اعضاء در مقابل بحرانهای تعاونی به تدریج احساس بیتکلیفی و بیمسئولیتی مینمایند که ادامه این وضعیت باعث بیتحرکی و سستی ارکان تعاونی گردیده و موجبات نابودی و انحلال تعاونی را فراهم میشود.

بطور کلی میتوان نقش مجامع عمومی در تعاونیها را با نقش مجلس قانون گذاری در کشورها مقایسه نمود چنانچه در کشوری قوه قانون گذاری(مجلس)نادیده گرفته شود وکلیه تصمیمات توسط قوه مجریه اتخاذ و اجرا گردد به ایجاد دوگانگی و اختلاف بین قوا و آسیبپذیری کشور در مقابل تهدیدات خارجی منجر شود.تعاونیهایی که به مجامع عمومی وابعاد آن اهمیت لازم راندهند،با شکست و عدم موفقیت مواجه خواهند شد.

 

انواع مجامع عمومی (تعاونی مسکن مهر(

مجامع عمومی به دوصورت عادی و فوقالعاده برگزار میشود.وظایف  و اختیارات مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوقالعاده و نحوه تشکیل آنها متفاوت است.مجامع عمومی عادی چنانچه از نامش برمیآید در جریان فعالیتهای شرکت و برای اتخاذ تصمیمهایی که بطور مداوم و مستمر مورد نیاز مدیران تعاونی میباشد،برگزاری میگردد.اتخاذ هیأت مدیره وبازرسان،اطلاع از عملکردهای تعاونی و تصمیمگیری در مورد سود وزیان تعاونی و برنامهریزی برای آینده تعاونی از اهم موضوعات مورد بررسی در مجامع عمومی هستند که بطور مستمر در فواصل زمان مشخص برگزار میشود.

اما مجامع عمومی فوقالعاده برای تصمیمگیری در مورد مسائلی که به صورت غیرعادی پیش میاید و برای تعاونی اهمیت فوقالعادهای دارد، تشکیل میشود.

موضوعاتی که در مجامع عمومی فوق العاده بایستی مورد بررسی و تصمیمگیری قرارگیرد ممکن است برای بسیاری از تعاونیها به ندرت پیش آید یا هرگز پیش نیاید مانند انحلال و ادغام تعاونی،تغییر مواد اساسنامه و رسیدگی به عزل یا استعفای دسته جمعی که در زمره فعالیتهای عادی وجاری شرکت قرارندارند.

با استفاده از قانون بخش تعاونی و آئیننامه های اجرایی مربوط به آن درباره وظائف،اختیارات و نحوه برگزاری هر کدام به تفصیل اشاره میگردد.

 

وظایف و اختیارات (تعاونی مسکن مهر(

الف)وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی به شرح ذیل است:

  1. انتخاب اعضاء اصلی وعلیالبدل هیأت مدیره که برای مدت 3 سال انتخاب میگردند.
  2. انتخاب بازرس یابازرسان که برای مدت 1 سال انتخاب میگردند.
  3. رسیدگی و اتخاذ تصمیم درباره ترازنامه و حساب سود وزیان وسایر گزارشهای مالی هیأت مدیره پس از قرائت گزارش بازرس یا بازرسان
  4. تعیین خط ومشی،برنامه آتی و بودجه سالانه تعاونی
  5. اتخاذ تصمیم در مورد سرمایهگذاری تعاونی و اخذوام و اعتبارات به پیشنهاد هیأت مدیره
  6. اتخاذ تصمیم نسبت به کاهش یا افزایش سرمایه تعاونی(چنانچه کاهش یا افزایش سرمایه از طریق افزایش یا کاهش ارزش سهام باشد از اختیارات مجمع عمومی فوق العاده میباشد)
  7. اتخاذ تصمیم درباره ذخائر و پرداخت سود و مازاد درآمد و تقسیم آن طبق اساسنامه
  8. تصویب مقررات و دستورالعملهای داخلی تعاونی
  9. تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهیهای تعاونی(تعاونیهایی که تعداد اعضاء آنها کمتر از 100 نفر باشد درج آگهی در روزنامه کثیرالانتشار اختیاریاست(
  10. اتخاذ تصمیم در مورد عضویت یا لغو عضویت شرکت تعاونی درشرکتها،اتحادیهها و اتاق تعاون و میزان سهام یاحق عضویت سالانه پرداختی براساس موازین مقرر در قانون تعاون
  11. تصویب آئیننامه وظایف،اختیارات و حقوق و مزایای مدیر عامل(ماده 39 قانون تعاون)
  12. اتخاذ تصمیم پیرامون پیشنهاد هیأت مدیره یابازرسان در مورد اخراج عضو از تعاونی(ماده 13 قانون تعاون)
  13. تصویب اساسنامه تعاونی در اولین مجمع عمومی
  14. تصویب دستورالعملها و آئیننامههای اجرائی که توسط وزارت تعاون در مورد شرکتهای تعاونی تدوین میگردد از جمله آئیننامه حقوق،مزایا و پاداش هیأت مدیره(تبصره 5 ماده 36 قانون تعاون(
  15. دستورالعمل معاملات تعاونیها با هر یک از اعضاء هیأت مدیره و مدیرعامل و بازرسان.
  16. تصمیم گیری در مورد گزارشها و پیشنهادهای حسابرسان براساس نتایج حسابرسی(اساسنامه تعاونی(
  17. تصویب نحوه تقدیم آوردههای غیرنقدی اعضاء و دیگر ضوابط راجع به آن (اساسنامه تعاونی(

 

ب)وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوقالعاده به شرح زیر میباشد:

  1. تغییر مواد اساسنامه در حدود قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی
  2. تصمیمگیری نسبت به گزارش بازرس یا هریک از بازرسان در مورد تخلفات هیأت مدیره
  3. عزل یا قبول استعفای جمعی هیأت مدیره
  4. اتخاذ تصمیم راجع به انحلال تعاونی و تعیین 3 نفر اعضاء هیأت منصفه

 

نحوه تشکیل و اداره مجامع عمومی

مجمع عمومی عادی حداقل سالی یک بار پس از پایان سال مالی تشکیل میشود و در هر موقع از سال که لازم باشد مجمع عمومی عادی را میتوان به صورت فوقالعاده تشکیل داد.از آنجا که به موجب قانون مالیاتهای مستقیم،کلیه شرکتهای تجاری از جمله تعاونیها بایستی حداکثر 4ماه پس از پایان سال مالی اظهارنامههای مالیاتی خود را به ادارات دارایی محل تسلیم نمایند و ارقام مندرج در اظهارنامه مالیاتی را از صورتهای مالی تعاونی که در مجمع عمومی سالانه به .تصویب رسیدهاست استخراج نمایند،بایستی مدیران تعاونی به نحوی اقدام نمایند که مجمع عمومی عادی سالانه در مهلت قانونی تشکیل و صورتهای مالی را به تصویب برسانند تا امکان ارائه اظهارنامه مالیاتی در فرصت قانونی میسر شود. در غیر اینصورت تعاونی با مشکلاتی از جمله شمول مالیات علی الراس مواجه میشود.

مجمع عمومی که در این فاصله زمانی(4ماه پس از پایان سال مالی)تشکیل بشود مجمع عمومی سالانه نام دارد.و چنانچه خارج از این زمان ضرورت ایجاب نماید مجمع عمومی عادی به صورت فوقالعاده برگزار می­گردد.مجمع عمومی فوقالعاده چنانچه از نامش پیداست هرگاه موضوع فوقالعاده برای تعاونی پیش آید وتصمیمگیری درباره آن خارج از حیطه وظایف مدیران یا بازرسان تعاونی باشد اقدام به تشکیل آن مینمایند.

 

مجمع عمومی فوقالعاده را میتوان در هر موقع از سال ودر یک بررسی چندین بار برگزار نمود.

براساس آئیننامه تشکیل مجامع عمومی،هیأت مدیره تعاونیها مکلفند در موعدهای زیر نسبت به انتشار آگهی دعوت مجمع عمومی اقدام نمایند.

1 - حداکثر 2ماه پس از پایان هر سال مالی برای تشکیل مجمع عمومی عادی(که باید حداقل سالی یکبار و ظرف 4ماه پس  از پایان سال مالی تشکیل شود.)

2-حداقل 2ماه قبل از پایان دوره خدمت هیأت مدیره ویا بازرسان برای تشکیل مجمع عمومی عادی که یکی از دستورات آن انجام انتخابات باشد.

3-در صورتی که در یکی از مجامع عمومی،تشکیل مجمع عمومی دیگری تکلیف شدهباشد،حداقل یکماه پس از تشکیل آن مجمع عمومی

4-حداکثر یکماه بعد از درخواست یکی از مقامات یا اشخاص زیر:

-هریک از بازرسان برای تشکیل مجمع عمومی عادی و یا فوقالعاده

-یک پنجم اعضاء شرکت برای تشکیل مجمع عمومی عادی و یا یک سوم آنها برای تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده

-وزارت تعاون برای تشکیل مجمع عمومی عادی یا فوقالعاده

در صورتی که هیأت مدیره در موعد مقرر به تشکیل مجمع عمومی عادی یا فوق العاده مبادرت نکند،وزارت تعاون راسا نسبت به برگزاری مجمع عمومی اقدام خواهد کرد.

دعوت اعضاء برای حضور در مجامع عمومی از طریق نشر آگهی انجام میگیرد.آگهی دعوت مجمع عمومی تعاونیهایی که بیش از یکصد عضو داشته باشند در روزنامه کثیرالانتشاری که توسط مجمع عمومی قبلی تعیین شدهاست درج میگردد و این امر برای سایر تعاونیها اختیاری است.برای تعاونیهای کمتر از 100 نفر عضو دعوتنامه کتبی با رسید و یا با پست سفارشی به آخرین اقامتگاه قانونی اعلام شده عضو ارسال می­گردد.علاوه بر آن آگهی دعوت در محل دفتر اصلی و شعب،کارگاهها و فروشگاههای تعاونی الصاق میشود.فاصله زمانی بین تاریخ دعوت تا تشکیل مجمع عمومی تعاونیها حداقل 15 و حداکثر 20 روز خواهد بود. و چنانچه انتخاب اعضاء هیأت مدیره یا بازرسان در دستور جلسه باشد این مدت حداقل 30 و حداکثر 35 روز خواهد بود.در مواردی که همه اعضاء در مجمع عمومی حاضر باشند،انتشار آگهی و تشریفات مربوط به دعوت اعضاء و همچنین رعایت فاصله زمانی بین تاریخ دعوت تا تشکیل جلسه و ارائه مدارک مربوط به آن الزامی نیست.

آگهی دعوت برای مجامع عمومی بایستی حاوی اطلاعات زیر باشد:

نام شرکت تعاونی

نوع مجمع عمومی(عادی سالانه،عادی بطور فوقالعاده یا فوقالعاده(

نوبت برگزرای مجمع(برای مجامع عمومی عادی نوبت اول یا دوم و برای مجامع عمومی فوقالعاده نوبت اول،دوم یاسوم(

تاریخ نشر آگهی

تاریخ،روز و سرعت برگزاری مجمع

نام محل و آدرس مکان برگزاری مجمع

دستورجلسه مجمع،(دستور جلسه شامل موضوعاتی است که قرار است در مجمع عمومی راجع به آنها مذاکره و تصمیمگیری صورت گیرد.مانند انتخاب اعضاء هیأت مدیره وبازرسان،رسیدگی به صورتهای مالی،افزایش یا کاهش سرمایه و ...که بایستی به صورت شفاف و واضح در آگهی دعوت قید گردد تا اعضاء تعاونی از قبل آمادگی لازم برای مشارکت فعال در مجمع را کسب نمایند.)

8-مقام دعوت کننده که معمولا اعضاء هیأت مدیره میباشند و در شرایط خاص وزارت تعاون و بازرس یا بازرسان میتوانند اقدام به دعوت برای تشکیل مجمع عمومی بنمایند،در اینجا یک نمونه آگهی دعوت مجمع عمومی درج میگردد:

 

بسمه تعالی

تاریخ:

دعوت نامه مجمع عمومی عادی سالانه شرکت تعاونی مسکن...................(نوبت اول)

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت تعاونی............در ساعت 9 صبح روز شنبه مورخ25/2/82در محل شرکت تعاونی واقع در بزرگراه ...........کوچه...........پلاک............برگزار میشود.از کلیه اعضاء با نمایندگان تام الاختیار آنان دعوت بعمل میآید جهت اتخاذ تصمیم نسبت به موارد ذیل در جلسه مجمع عمومی حضور بهم رسانید.

دستورجلسه:

  1. انتخاب بازرس اصلی و عالیالبدل تعاونی برای مدت یک سال
  2. استماع گزارش هیأت مدیره و بازرسان در مورد عملکرد مالی سال 81،رسیدگی و تصمیمگیری در مورد صورتهای مالی سال 1381
  3. تصمیمگیری در مورد بودجه پیشنهادی هیأت مدیره برای سال جاری هیأت مدیره

                  نام                                نام خانوادگی                        امضاء

  1.  
  2.  
  3.  

 

 

نصاب حضور اعضاء برای رسمیت مجامع عمومی

مجمع عمومی عادی با حضور حداقل نصف بعلاوه یک (اکثریت)اعضاء یا نمایندگان تامالاختیار آنان رسمیت مییابد.

در صورت عدم حصول نصاب مذکور،آگهی دعوت مجمع حداکثر ظرف 15 روز با همان دستور جلسه قبلی منتشر میشود.

در نوبت دوم جلسه مجمع‌عمومی عادی با حضور عده حاضر رسمیت خواهد یافت. مجامع‌عمومی فوقالعاده با حضور دوسوم اعضاء یانمایندگان تامالاختیار آنان رسمیت مییابد.

در صورت عدم حصول نصاب مذکور آگهی دعوت برای نوبتهای بعدی منتشر میگردد. نصاب رسمیت مجمع عمومی فوقالعاده در نوبت دوم نصف بعلاوه یک (اکثریت) و نوبت سوم با حضور عده حاضر خواهد بود.

آگهی دعوت مجمع‌عمومی فوقالعاده مانند مجمع عمومی عادی برای هر نوبت بعدی ظرف 15 روز از تاریخ جلسهای که رسمیت نیافته یا همان دستور جلسه قبلی منتشر میشود.

فاصله زمانی نشر آگهی دعوت تا تشکیل جلسه مجمع بعدی(عادی یا فوقالعاده)نباید از 15 روز کمتر و از 20 روز بیشتر باشد.مدیران یا مقام دعوت کننده مجمع بایستی ضمن کنترل هدایت اعضاء یا نمایندگان و اوراق وکالت نامه ورقه حضور در جلسه توسط اعضاء امضاء و به آنها برگ ورود به جلسه ارائه گردد.

ملاک تشخیص تعداد اعضاء حاضر در جلسه ورقهای است که حاضران در بدو ورود به جلسه اصالتا یا به نمایندگی از طرف عضو آن را امضاء مینمایند.هر عضو تعاونی میتواند استفاده از حق خود را برای حضور و دادن رأی در مجمع عمومی به نماینده تامالاختیار خود از بین اعضاء یا خارج از اعضاء واگذار نماید

.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:تعاونی مسکن مهر,
ارسال توسط احسان

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 199
بازدید کل : 197452
تعداد مطالب : 53
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1